Ghost Toast bestaat al meer dan tien jaar. Dit viertal komt uit Hongarije en maakt experimentele, instrumentale psychedelische prog rock. De rock is soms heavy en neigt her en der naar de metal.
Door de titel ‘Frankenstein’s’ zou je duistere klanken verwachten, maar de start is verrassend licht. De wending naar het zwaardere werk komt toch. Duister of macaber is het niet. Dit is heerlijke rock metal, waar enkele piano tonen doorheen dwarrelen. De laatste paar seconden zijn voor toetsen, gaaf gedaan.
In de eerste seconden van ‘Eclipse’ lijkt het geluid wat verder weg te zijn, daarna is er heavy rock, waarbij ritme en melodie een goede balans vormen. Er is een gave wending naar een kleiner gespeeld deel. Hier zitten soms geluiden in waarvan de bron nauwelijks te achterhalen is. Tempo en volume worden weer opgebouwd, de snaren zijn aangenaam zwaar bespeeld. Ook hier is er een gaaf portie drumwerk. Dit is allemaal goed verdeeld over de koptelefoon. De enkele pianoklanken komen bijna out of the blue, maar dat maakt het juist zo mooi. Er is zo veel te horen, dat je steeds nieuwe dingen hoort. Dit is boeiend tot en met de laatste seconde.
‘Y13’ heeft een bijzonder intro, en ik heb geen idee welke kant de muziek op gaat. Het eerste stuk is in ieder geval ingetogen en dromerig. Toch zitten hier al diverse bijzondere details in. Langzaam wordt muziek een beetje bizar, het blijft boeiend. Bizar omdat ritme en melodie elkaar in lijken te gaan. Ook zijn er contrasten tussen verschillende instrumenten. Ondanks deze tegenstellingen is er toch harmonie. De gesproken sampling komt uit de film ‘Space Men’ (1960). Er zijn wat klassieke elementen aan toegevoegd. Het geheel is apart en toch toegankelijk.
Dat blijft zo in de komende nummers. Ze bevatten allerlei details, het zet je oren op scherp. Ieder nummer is anders. In ‘Hunt of Life’ is de sfeer bijna vrolijk. Dit is een rock cover van het IJslandse folk nummer ‘Krummavísur’. De zang is van YouTube zangeres Kelly Jenny. Zodoende zorgt Ghost Toast voor veel variatie, terwijl het album toch als een geheel aanvoelt.
W.A.N.T. staat voor ‘We Are Not Them’, en start met sampling uit de sciencefictionfilm ‘Nineteen Eighty-Four’. De film is gebaseerd op het boek van George Orwell (uitgebracht in 1949). De sampling verdwijnt langzaam, er komt rustige muziek voor in de plaats. Dan is er de rock-metal. Diverse soorten muziek (licht en zwaar), en sampling wisselen elkaar regelmatig af. Zo nu en dan zijn er symfonische elementen, deze smelten samen met de zwaar bespeelde snaren. De meeste wendingen verlopen vloeiend, Dit is niet het toegankelijkste nummer, maar het is wel enorm boeiend. Het einde past in het totaalplaatje.
Ghost Toast heft niet alleen films gebruikt als inspiratiebron. De albumtitel komt van het gedicht ‘The Hollow Men’ van T. S. Eliot. ‘Shape Without Form’ is min of meer een conceptalbum dat gaat over de mens die soms onmenselijk, en/of inhoudsloos is.
De nummers zit best ingewikkeld in elkaar, toch luistert het verrassend makkelijk weg.
De cello hoor je over het algemeen op de achtergrond, verweven met het geheel. De muziek varieert van licht en/of psychedelisch naar heavy rock die naar de metal neigt. Ongemerkt heeft het geheel best veel laagjes. De nummers zit best ingewikkeld in elkaar, toch luistert het verrassend makkelijk weg. Daarom moet je dit album wel een paar keer luisteren. ‘Shape Without Form’ moet dus zeker groeien!
(83/100) (Inverse Records)
Website: Ghost Toast
Facebook: Ghost Toast
Bandcamp: Ghost Toast
Tracklist:
01 – Frankenstein’s (04:31)
02 – Eclipse (08:18)
03 – Y13 (07:11)
04 – Hunt of Life (06:00)
05 – Follow (06:54)
06 – Before Anything Happens (05:06)
07 – W.A.N.T. (08:10)
Line-Up:
Papp László: drums,
Stefán János: bas
Pusker János: keyboards en cello
Rózsavölgyi Bence: gitaar
This translated review in English is an unadjusted translation from Dutch by Deepl
Ghost Toast – Shape Without Form
Ghost Toast has been around for over ten years. This foursome comes from Hungary and makes experimental, instrumental psychedelic prog rock. The rock is sometimes heavy and has a tendency towards metal.
By the title ‘Frankenstein’s‘ you would expect dark sounds, but the start is surprisingly light. The turn to the heavier work comes anyway. It isn’t dark or macabre. This is delicious rock metal, with some piano notes whirling through it. The last few seconds are for keys, well done.
In the first seconds of ‘Eclipse‘ the sound seems to be a bit further away, after that there is heavy rock, where rhythm and melody form a good balance. There is a cool turn to a smaller played part. This sometimes contains sounds of which the source can hardly be traced. Tempo and volume are rebuilt, the strings are pleasantly heavy played. Here too there is a cool portion of drumming. This is all well distributed over the headphones. The single piano sounds almost come out of the blue, but that’s what makes it so beautiful. There is so much to hear, that you keep hearing new things. This is fascinating until the last second.
‘Y13‘ has a special intro, and I have no idea which way the music is going. The first piece is at least subdued and dreamy. Yet there are several special details in it. Slowly music becomes a bit bizarre, it remains fascinating. Bizarre because rhythm and melody seem to be each other’s opponents. There is also a contradiction between different instruments. Despite these contrasts there is harmony. The spoken sampling comes from the film ‘Space Men’ (1960). Some classical elements have been added. The whole is unique and still accessible.
That will remain so in the upcoming songs. They contain all kinds of details, it puts your ears on edge. Every song is different. In ‘Hunt of Life‘ the atmosphere is almost cheerful. This is a rock cover of Icelandic folk song ‘Krummavísur’. The vocals are by YouTube singer Kelly Jenny. This way Ghost Toast provides a lot of variation, while the album feels like a whole.
W.A.N.T. stands for ‘We Are Not Them‘, and starts with sampling from the science fiction film ‘Nineteen Eighty-Four’. The film is based on the book by George Orwell (released in 1949). The sampling disappears slowly, quiet music takes its place. Then there is the rock-metal. Various kinds of music (light and heavy) and sampling alternate regularly. Occasionally there are symphonic elements, these melt together with the heavily played strings. Most twists and turns are fluent, this is not the most accessible song, but it is very captivating. The end fits into the complete album.
Ghost Toast didn’t just use movies as a source of inspiration. The album title comes from the poem ‘The Hollow Men’ by T. S. Eliot. Shape Without Form’ is more or less a concept album that is about the human being who is sometimes inhuman, and/or hollow.
The songs are quite complicated, yet it is surprisingly easy to listen to.
The cello is generally heard in the background, interwoven with the whole. The music varies from light and/or psychedelic to heavy rock tending towards metal. Unnoticed, the whole thing has quite a lot of layers. The songs are quite complicated, yet it’s surprisingly easy to listen. That’s why you have to listen to this album a few times. ‘Shape Without Form‘ has to grow for sure!
(83/100) (Inverse Records)
Website: Ghost Toast
Facebook: Ghost Toast
Bandcamp: Ghost Toast
Tracklist:
01 – Frankenstein’s (04:31)
02 – Eclipse (08:18)
03 – Y13 (07:11)
04 – Hunt of Life (06:00)
05 – Follow (06:54)
06 – Before Anything Happens (05:06)
07 – W.A.N.T. (08:10)
Line-Up
Papp László: drums,
Stefán János: bass
Pusker János: keyboards and cello
Rózsavölgyi Bence: guitar