De art/hardrockband Polis werd zo’n tien jaar geleden opgericht. Deze vijf mannen hebben zich laten beïnvloeden invloeden door diverse jaren ’70 bands zoals Uriah Heep en Epitaph. Om het jaren ’70 gevoel extra te benadrukken, werkten ze voor de opnames van ‘Weltklang’ met vintage apparatuur. Bovendien is het album opgenomen in de Weltklang Tonstudio. Dit is een voormalige fabriek. Door de houten vloer en plafond klinkt het eindresultaat natuurlijk anders dan de meest andere studio’s.
Het intro van ‘Tropfen’ is vocaal. Na deze eerste zin komt de muziek erbij. Tijdens een instrumentaal stuk heeft het orgelspel duidelijk de heerlijke roots uit de jaren ‘70. Er zijn her en der wat kraakjes te horen, maar dat mag natuurlijk. De stem van gastzangeres Helena Leicht is misschien een beetje iel, maar ze heeft een mooie sound. Haar zang vormt een prima contrast met de rock die hierna komt. Instrumentale en vocale delen wisselen elkaar af. De opbouw naar het einde is gaaf. Dit loopt mooi over naar ‘Gedanken’
De stem zit tussen praten en zingen in. Later is er is een wisselwerking tussen praten en zingen. De achtergrondzang is prima geïntegreerd. De klank van de muziek is aangenaam retro, dit past bij de muziekstijl.
Het drumwerk is bijzonder, drum en bas lijkt even tegen elkaar in te gaan. Toch blijft het geheel in evenwicht. Er zijn veel details in de zang, dit loopt mooi heen en weer in koptelefoon. Het klein gespeelde deel op het laatst is prachtig gedaan. In het rustige intro van ‘Leben’ valt het krakende geluid best wel op. Maar hinderlijk is het niet. Het gitaarspel is meeslepend, de bas is aangenaam aanwezig. De afwisseling tussen rockende delen en minimalistische stukken is ook hier zeer goed gekozen. Als Christian Roscher bijna solo zingt, komt zijn stem prima tot zijn recht.
Het ingetogen en emotioneel gespeelde stuk raakt me. Dat geldt ook voor de woorden die Christian met gevoel zingt.
‘Abendlied’ is een soort slaapliedje, en is passend breekbaar gezongen en gespeeld.
In ‘Sehnsucht’ is er naast de rustige stukken weer de onvervalste ‘70’s rock. Dit nummer bestaat uit drie delen.
De start van ‘Gebet’, het tweede deel, is sferisch, de zang voelt aan als een gebed, maar dat is natuurlijk de bedoeling. In het derde deel zijn zang en muziek weer heel anders. Daarom heeft ‘Steig herab’ een andere sfeer. De gestapelde zang vrij hoog en een beetje zoet. Het pianospel is mooi ingetogen. De opbouw naar het einde is, net zoals in de voorgaande nummers goed.
Ook ‘Mantra’ heeft bijzonder intro. De zang bestaat uit een aantal laagjes, een deel is behoorlijk laag gezongen. Er is mix van verschillende stemmen en stijlen. Deze stijlen doen niet Westers aan. De gave percussie versterkt dit. Dit laatste nummer dooft fantastisch uit.
Hoewel de roots uit de jaren ’70 komen heeft Polis een heel eigen muziekstijl ontwikkeld.
Ook vocaal hebben ze een eigen sound, niet alleen door de kleur van de stem. Maar ook omdat ze in het Duits zingen. ‘Weltklang’ is een goed en divers album.
(82/100) (Progressive Promotion Records)
Website: Polis
Facebook: Polis
Tracklist:
01 – Tropfen (5:38)
02 – Gedanken (5:19)
03 – Leben (7:18)
04 – Abendlied (2:27)
05 – Sehnsucht (6:21)
– I – Sehnsucht (6:21)
– II – Gebet (2:57)
– III – Steig herab (4:22)
06 – Mantra (5:32)
Line-Up:
Sascha Bormann – drum
Andreas Sittig – bas, achtergrondzang
Marius Leicht – keyboards, achtergrondzang
Christoph Kästner – gitaar, achtergrondzang
Christian Roscher – zang
This translated review in English is an unadjusted translation from Dutch by Deepl
Polis – Weltklang
The art/hardrockband Polis was founded about ten years ago. These five men have been influenced by various 70’s bands like Uriah Heep and Epitaph. To emphasize the 70’s feeling, they worked for the recordings of ‘Weltklang‘ with vintage equipment. Moreover, the album was recorded at the Weltklang Tonstudio. This is a former factory. Because of the wooden floor and ceiling, the end result sounds different than most other studios.
The intro of ‘Tropfen‘ is vocal. After this first sentence the music kicks in. During an instrumental piece, the organ playing clearly has its wonderful roots from the seventies. You can hear some ‘cracks’ here and there, but of course that’s allowed. The voice of guest singer Helena Leicht may be a bit thin, but she has a beautiful sound. Her vocals form a fine contrast with the rock that’s coming next. Instrumental and vocal parts alternate. The build-up to the end is awesome. This runs nicely over to ‘Gedanken‘.
The voice is between talking and singing. Later there is an interaction between talking and singing. The background singing is well integrated. The sound of the music is pleasantly retro, this fits the music style.
The drumming is special, drum and bass seem to go against each other for a while. Yet the whole remains in balance. There are many details in the vocals, this runs nicely back and forth in headphones. The small part played in the end is beautifully done. In the quiet intro of ‘Leben‘ the crackling sound is quite striking. But it is not annoying.The guitar playing is compelling, the bass is pleasantly present. The alternation between rocking parts and minimalistic pieces is very well chosen here as well. When Christian Roscher sings almost solo, his voice comes into its own.
The modest and emotionally played piece touches me. The same goes for the words Christian sings with feeling.
‘Abendlied‘ is a kind of lullaby, and is sung and played in a fittingly fragile way.
In ‘Sehnsucht‘, besides the quiet pieces, there is the unadulterated ’70’s rock again. This song consists of three parts.
The start of ‘Gebet‘, the second part, is spherical, the vocals feel like a prayer, but that is of course the intention. In the third part, vocals and music are completely different. That is why ‘Steig herab‘ has a different atmosphere. The stacked vocals are quite high and a bit sweet. The piano playing is nicely subdued. The build-up to the end is good, just like in the previous songs.
Also ‘Mantra‘ has a unique intro. The vocals consist of a number of layers, a part is sung quite low. There is a mix of different voices and styles. These styles don’t sound Western. The cool percussion reinforces this. This last song fades out fantastically.
Although the roots come from the 70’s, Polis has developed a very own style of music.
Also, vocally they have their own sound, not only because of the colour of the voice. But also, because they sing in German. ‘Weltklang‘ is a good and diverse album.
(82/100) (Progressive Promotion Records)
Website: Polis
Facebook: Polis
Tracklist:
01 – Tropfen (5:38)
02 – Gedanken (5:19)
03 – Leben (7:18)
04 – Abendlied (2:27)
05 – Sehnsucht (6:21)
– I – Sehnsucht (6:21)
– II – Gebet (2:57)
– III – Steig herab (4:22)
06 – Mantra (5:32)
Line-Up:
Sascha Bormann – drum
Andreas Sittig – bass, backing vocals
Marius Leicht – keyboards, background vocals
Christoph Kästner – guitar, backing vocals
Christian Roscher – vocals