Divide and Dissolve – Insatiable

Australian composer/multi-instrumentalist Takiaya Reed is a Cherokee woman. She incorporates her indigenous sovereignty, emancipation and experiences into the (instrumental) music of Divide and Dissolve. ‘Insatiable’ is about Takiaya’s vision of a better world. The drumming is droning, her guitar playing sludgy. Especially with her saxophone playing, and all sorts of sound effects, she creates her own sound in the international metal-doom scene.
The combination of horn and saxophone give ‘Loneliness’ an eerie, almost sad sound.
The contrast with the doom in “Dichotomy” is huge.
Takiaya’s words about loneliness in ‘Grief’ are hardly understandable. But her voice forms a unity with the other instruments. The songs are well spread across the album, which contains both classically oriented parts and (slow) doom-metal. The dingy sound and sludgy guitar certainly doesn’t dominate. The distorted vocals and drumming serve in the service of everything. You don’t have to understand what the songs are about, you just feel the differences in atmosphere. Anyone who normally ignores doom metal should give ‘Insatiable’ a listen.

(8/10) (Bella Union)

Tracklist:

01 – Hegemonic
02 – Monolithic
03 – Withholding
04 – Loneliness
05 – Dichotomy
06 – Provenance
07 – Disintegrate
08 – Grief
09 – Holding Pattern
10 – Death Cult


Divide and Dissolve – Insatiable

De Australische componist/ multi-instrumentalist Takiaya Reed is een Cherokee vrouw. Ze verwerkt naar inheemse soevereiniteit, emancipatie en ervaringen in de (instrumentale) muziek van Divide and Dissolve. ‘Insatiable’ gaat over Takiaya’s visioen van een betere wereld.
Het drumwerk is dreunend, haar gitaarspel in sludgy. Vooral met haar saxofoonspel en allerlei geluidseffecten creëert ze een eigen sound binnen de internationale metal-doom wereld. De combinatie van hoorn en saxofoon geven ‘Loneliness’ een sobere, bijna verdrietige klank.
Het contrast met de doom in ‘Dichotomy’ is groot.
Takiaya ’s woorden over eenzaamheid in ‘Grief’ zijn nauwelijks te verstaan. Maat haar stem vormt een eenheid met de instrumenten. De nummers zijn goed verdeeld over het album dat zowel klassiek georiënteerde delen als (langzame) doom-metal bevat. De groezelige sound en sludgy gitaar overheersen zeker niet. De vervormde zang en het drumwerk zijn in dienst van het geheel. Je hoeft niet te begrijpen waar de nummers over gaan, je voelt wel de verschillen in sfeer. Wie de doom- metal normaal links laat liggen, zou toch eens moeten luisteren naar ‘Insatiable’.

(8/10) (Bella Union)

Please feel free to comment / Reacties zijn van harte welkom

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.