Crestfallen Queen – Queen of Swords

Een jaar of drie geleden werd in Duitsland Crestfallen Queen opgericht. Hun inspiratie komt uit de seventies. Ze voegen er metal ritmes en synthesizers aan toe, zo ontstaat er een mix van progressieve doom rock. De bandleden houden hun eigen naam liever ‘geheim’ daarom gebruiken ze slechts één letter als pseudoniem.

Umbra’ heeft een aparte, maar mooie start. De muziek is geheimzinnig en door de merkwaardige geluiden op de achtergrond is klinkt het bijna griezelig. Er is geen opbouw naar meer, deze instrumentale openingstrack dooft uit. Het rustige begin van ‘Queen of Swords’ is door de akoestische muziek is compleet anders dan het voorgaande nummer. Er is een mooie opbouw naar wat zwaardere klanken. Het tempo wordt opgeschroefd tot een opzwepend ritme. Dan begint E. te zingen met haar aangename, ruwe stem. Ze zingt snel, maar is vrij goed te verstaan. Daarnaast laat ze op een indrukwekkende manier enkele grunts horen. Zang en muziek vormen constant één geheel. Het heerlijk instrumentale stuk heeft zowel een aantal herhalingen, als een stuk of wat wendingen. Diverse instrumenten gaan even min of meer tegen elkaar in, dit geeft aparte maar harmonieuze combinatie. Ondertussen zijn er ook details in verwerkt. Het einde is bijzonder. Dit mag dan een debuutalbum zijn, ik ben nu al enthousiast.

Eurydice’s Lullaby’ start nog lichter dan ik vermoed had, ik ben verrast. A. Laat zijn drums nog met rust, maar laat zijn cimbalen af en toe zacht rinkelen. Langzaam en bijna ongemerkt nemen tempo en volume iets toe. Het gitaarspel valt ook hier positief op. De drums klinken eerst ver op de achtergrond. Als ze wat beter te horen zijn is de klank vrij dof, maar dat past wel bij de groezelige sound van de muziek. Na ruim drie minuten begint E te zingen, je hoort de emotie in haar ruwe stem. Het wat langzamere tempo zorgt al die tijd voor een fijne flow. Het instrumentale stuk is ondertussen zwaarder en iets sneller geworden. Het tempo gaat korte tijd verder omhoog. Daarna maken lekker rock met zware snaren plaats voor lichtere en iets langzamere muziek. De zang gaat hierin mee, ook deze track is solide opgebouwd. Als volume en tempo toenemen, komen er grunts bij. Naar het einde toe is de muziek weer licht.

Ook in ‘Invocation’ is er mysterieuze muziek te horen. Op moment dat ik denk dat de muziek los gaat basten is dit nummer van 44 seconden al afgelopen

In ‘Ghost Warriors’ ben ik weer onder de indruk van de vocale kwaliteiten van E. Ze laat soms flinke vocale uithalen horen. Op de achtergrond schreeuwt ze het uit. Dit nummer lijkt te eindigen, maar het is een zeer verrassende wending, waarbij de drums even op de voorgrond treden. Vlak voor het bijzondere einde laat E. nog even heldere zang horen.

Lethean Bed’ bevat een prima mix van lichtere en zwaardere muziek. De laagjes in de muziek smelten soms samen. De aangename, langzame flow geeft dit laatste nummer met vlagen een experimentele sfeer.

De zes tracks zijn goed opgebouwd. De balans tussen doom, en rock/metal is top. Uitgebreide instrumentale stukken zijn zeer gevarieerd en doen soms psychedelisch aan. Nogmaals E doet alle zang. Alle lof voor haar fantastische en veelzijdige stem. Haar stem heeft een eigen kleur, samen met de muziek zorgt ‘Crestfallen Queen’ voor een eigen stijl. ‘Queen of Swords’ is een fantastisch debuut, en had gerust langer mogen duren.

(89/100) (The Church Within Records)

Facebook: Crestfallen Queen

Bandcamp: Crestfallen Queen

Tracklist:
01 – Umbra (02:20)
02 – Queen of Swords (08:04)
03 – Eurydice’s Lullaby (09:12)
04 – Invocation (00:43)
05 – Ghost Warriors (09:28)
06 – Lethean Bed (07:43)

Leden band:
K: Gitaar
A: Drums
E Zang en toetsen
G: Gitaar
H: Bas

This translated review in English is an unadjusted translation from Dutch by Deepl

Crestfallen Queen – Queen of Swords

Crestfallen Queen was founded in Germany about three years ago. Their inspiration comes from the seventies. They add metal rhythms and synthesizers, thus creating a mix of progressive doom rock. The band members prefer to keep their own name ‘secret’, which is why they only use one letter as a pseudonym.

Umbra‘ has a special, but beautiful start. The music is mysterious and the strange sounds in the background make it sound almost creepy. There is no build up to more, this instrumental opening track goes out. The quiet beginning of ‘Queen of Swords‘ is by the acoustic music is completely different from the previous song. There is a nice build-up to heavier sounds. The tempo is increased to a rousing rhythm. Then E. starts singing with her pleasant, rough voice. She sings fast, but is quite understandable. She also plays some grunts in an impressive way. Singing and music constantly form a unity. This wonderful instrumental piece has a number of repeats, as well as a number of twists and turns. Several instruments go more or less against each other, this gives a special but harmonious combination. In the meantime, details have also been incorporated. The end is extraordinary. This may be a debut album, but I’m already enthusiastic.

Eurydice’s Lullaby‘ start even lighter than I expected, I’m surprised. A. Leave his drums in peace, but from time to time he ‘rings’ the cymbals gently. Slowly and almost imperceptibly the tempo and volume increase a bit. The guitar playing is also pleasant. The drums first sound far in the background. When they can be heard a bit better, the sound is quite dull, but that suits the grubby sound of the music. After more than three minutes E starts singing, you can hear the emotion in her rough voice. The slower tempo gives a pleasant flow all the time. The instrumental piece has become heavier and a bit faster in the meantime. The tempo goes up for a short time. After that nice rock with heavy strings make way for lighter and somewhat slower music. The vocals go along with this, also this track is solidly built. As volume and tempo increase, grunts are added. Towards the end the music is light again.

Also, in ‘Invocation‘ you can hear mysterious music. The moment I think that the music will bark loose, this song of 44 seconds is already over.

In ‘Ghost Warriors‘ I am again impressed by the vocal qualities of E. She sometimes produces strong vocal outbursts. In the background she screams. This song seems to end, but it’s a very surprising twist, with the drums coming to the foreground for a while. Just before the special end E. shows us some clear vocals.

Lethean Bed‘ contains a fine mix of lighter and heavier music. The layers in the music sometimes melt together. The pleasant, slow flow gives this last song an experimental atmosphere.

The six tracks are well constructed. The balance between doom and rock/metal is great. Extensive instrumental pieces are very varied and sometimes look psychedelic. Again, E does all the vocals. All praise for her fantastic and versatile voice. Her voice has its own colour, together with the music ‘Crestfallen Queen‘ create its own style. Queen of Swords‘ is a fantastic debut, and should have lasted longer.

(89/100) (The Church Within Records)

Facebook: Crestfallen Queen

Bandcamp: Crestfallen Queen

Tracklist:
01 – Umbra (02:20)
02 – Queen of Swords (08:04)
03 – Eurydice’s Lullaby (09:12)
04 – Invocation (00:43)
05 – Ghost Warriors (09:28)
06 – Lethean Bed (07:43)

Members band:
K: Guitar
A: Drums
E: Voice and keys
G: Guitar
H: Bass

Please feel free to comment / Reacties zijn van harte welkom

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Under the latest Dutch reviews is an English translation made by DeepL
%d bloggers liken dit: