Björn Riis: ingetogen maar intens.

Zanger/gitarist Björn Riis is één van de oprichters van de Noorse prog band Airbag. Hij stond al diverse keren in De Cacaofabriek in Helmond, zowel met Airbag als solo. Het is bijna zijn tweede thuis. Een dag voor dit concert kwam zijn solo EP ‘Coming Home’ uit. Terwijl zijn tweede cd ‘Forever comes to an end’ in mei vorig jaar het levenslicht zag. Deze albums kregen net als zijn debuut soloalbum ‘Lullabies in a car crash’ lovende recensies. De lovende woorden zijn zowel voor zijn zang als voor zijn geweldige gitaarspel.

Het podium is compleet in het donker gehuld als er via een tape sferische muziek klinkt. Natuurlijk is er applaus als de bandleden binnendruppelen. Ze beginnen met ‘Forever comes to and end’. De stem van Björn is in de pittige gedeelten iets aan de zachte kant. Als tempo en volume wat omlaaggaan, komt zijn zachtaardige, warme stem goed uit. Hij is woord voor woord te verstaan. Dit is prachtig gezongen en gespeeld. Er volgen nog een aantal nummers van zijn soloalbums zoals ‘The Waves’. Dit kent een prachtig minimalistisch begin, het publiek om mij heen is muisstil, zodat dit nummer nog beter binnen komt. Tijdens zo’n rustig stuk kruipt toetsenist Simen Valldal Johannessen helemaal in de muziek. Als de muziek meer rockend wordt, zie je bij hem een transformatie. De passie is gebleven, de manier waarop is veranderd. Prachtig om te zien!

Winter where are you now’ is één van de nummers waarvoor Ole Michael Björndal zijn elektrische gitaar verruilt voor een akoestische. Terwijl het sferische gitaarspel van Björn komt. Bassist Kristian Hultgren beweegt met zijn lichaam rustig mee in de kalme flow. Terwijl hij op andere momenten een meer rockende manier van spelen laat zien. Ole focust zich helemaal op het snelle gitaarspel. Henrik Bergan Fossum past zijn manier van drummen perfect aan, in de rustig gespeelde stukken laat hij zelfs zijn stokken even met rust. De klein gespeelde muziek komt hierdoor helemaal tot zijn recht.

In alle nummers verlopen de tempo en volumewisselingen foutloos. De muziek is met passie gebracht, de sfeer op het podium meestal ingetogen, maar daar vraagt de muziek om. Het publiek is fantastisch, de fans luisteren en kijken met liefde voor de muziek. Tijdens ‘Getaway’ trekt Kristian met gave bas grooves de aandacht naar zich toe. Als Björn aankondigt dat ze ‘Where are you now’ gaan spelen, krijgen ze op voorhand al applaus. De pianosolo van Simen wordt mooi in het licht gezet. Op het moment dat Björn begint te zingen, wordt ook hij in het licht gezet. Alleen zijn stem en toetsen, verder is het muisstil op het podium en in de zaal. Dit nummer ontroert. Dat blijft zo, ook als de overige muziek erbij komt. Het geluid is hier zeer goed.

• Björn Riis • De Cacaofabriek 24-02-2017 • © Josanne van der Heijden

Dat ontroerende is er helemaal bij ‘Coming home’. Björn zingt met zó veel gevoel. Dat hoor je en voel je al op cd. Life gespeeld heeft dit nog meer impact. Zijn stem, en slechts een beetje muziek: ieder woord en iedere noot is raak. De licht rockende elementen komen er vloeiend bij. Dit alles maakt dat ook deze titeltrack perfect wordt vertolkt. Natuurlijk worden er ook nummers van Airbag gespeeld, waaronder ‘The greatest show on earth’. Het lijkt wel of de muziek Ole in trance heeft gebracht. De muziek laat hem volop bewegen, alsof hij daar zelf geen controle over heeft. Björn die bijna de hele avond een kalme manier van performen heeft laten zien gaat tegenover Ole staan. Ook Björn gaat lekker los, beide mannen hebben een brede glimlach op hun gezicht. Dit is de kracht van muziek! Over kracht gesproken, kracht kan ook in klein gespeeld zitten, zoals bij ’Stay Calm’. “Less is more”; Björn is daar heer en meester in.

De toegift bestaat uit de Airbag nummers ‘Slave’ en ‘Homesick’. Deze nummers worden zo goed als non-stop gespeeld. Ook deze twee laatste nummers worden op intense manier ten gehore gebracht. De gepassioneerde manier van spelen hebben ze consequent volgehouden. Dit is zo fascinerend dat fans bijna betoverd worden. Na het concert nemen de mannen alle tijd voor de fans. De cd’s zijn uitverkocht, ook de LP’s vliegen er uit. De sfeer blijft gemoedelijk. We kunnen terugkijken op een fantastische avond in De Cacaofabriek in Helmond.

Fotografie: © Josanne van der Heijden