Nad Sylvan – The Regal Bastard

Nad Sylvan is één van de prog meesters. Deze zanger/multi-instrumentalist is soms wat excentriek in zijn manier van performen, maar hij is zeer gedreven. ‘The Regal Bastard’ is het laatste deel van een vampier-trilogie. In deze serie verschenen eerder: ‘Courting The Widow’ (2015), en ‘The Bride Said No‘ (2017). De line-up van dit laatste album is immens, en varieert per nummer. Daarom noem ik alleen bassist Jonas Reingold en drummer Nick D´Virgilio, zij spelen in meerdere nummers mee. Ooit wil Nad deze trilogie tot leven wekken op de planken. Om je alvast de sfeer mee te geven zal ik alle nummers kort bespreken.

I Am The Sea’ is meteen intrigerend. Een aantal zinnen worden half gesproken, half gezongen. De backing vocals leveren een subtiele, maar waardevolle bijdrage. Als het volume in de muziek toeneemt gaan alle stemmen daarin mee. Ook zonder backing vocals weet Nad natuurlijk indruk te maken met zijn veelzijdige stem. In de klein gespeelde stukken, klinkt zijn stem vriendelijk, teder soms. Op andere momenten zet hij een theatrale stem op. Zo nu en dan is er een vleugje klassieke muziek met het geheel mee geweven. Het gitaarspel is fantastisch, en zorgt even voor wat dramatiek in de muziek. Daarna gaat het rockend en imposant verder. Het drumwerk, hier van Paul Mabury (That Sound), is indrukwekkend. Deze openingstrack is geweldig!!

Het bijzondere blijft bestaan in ‘Oahu’. De aparte muziek geeft je het gevoel dat je in een sprookje bent beland. De wendingen zijn soms bijna bizar, maar boeiend.
Het geluid is prima verdeeld over de koptelefoon, de geluidskwaliteit is zeer goed. Het wisselend aantal laagjes komt hierdoor prima tot zijn recht.

Na het fantastische eerste stuk van ‘Whoa (Always Been Without You)’, is het vervolg iets minder verrassend. De wendingen vloeien in elkaar over. De melodie blijft in je hoofd kleven, daar draagt de koorzang ook aan bij. Het einde is weggedraaid, jammer.

Het intro van ‘Meet Your Maker’ heeft me te pakken. Het aantal details in de muziek is groot, maar je wordt niet ‘overvoerd’. Vlak voor het einde is er een gave wending naar een klein gespeeld deel.

The Regal Bastard’ start uiterst minimalistisch. De lage bastonen vormen een contrast met de lichter gespeelde muziek. De lichtere muziek neemt al sprankelend in volume toe, er wordt een feeërieke sfeer gecreëerd. Licht klassieke muziek wordt door het totaalplaatje gestrooid. Soms klinkt dit samen met licht rockende elementen. De spanning in de muziek wordt prachtig opgebouwd. In deze epic, hoor je steeds nieuwe dingen.

Gestapelde stemmen geven ‘Leave Me On These Waters’ extra diepgang. Zang en muziek zijn zo nu en dan vrij zoet. De compositie van het einde is superieur. De rock en de achtergrondzang zorgen voor een aangename tegenstelling in ‘Honey I’m Home’. Deze instrumentale track lijkt langzaam uit te doven. Maar het is een kentering naar een stukje waar pianospel in zit. Het einde is strak gespeeld.

In ‘Diva Time’ is de achtergrond weer licht zoet. De muziek is vrij rustig, maar toch licht rockend. Zang en muziek zijn in harmonie met elkaar.

The Lake Isle of Innisfree’ is een kalme track. Met Nad’s warme stem en een vleugje muziek lijkt de cd te eindigen. Gelukkig mogen we nog even verder genieten van een instrumentaal stukje, waarna deze cd langzaam dooft. Dit integere einde zal op de planken nog beter tot zijn recht komen.

(89/100) (InsideOut Music)

Website: Nad Sylvan
Facebook: Nad Sylvan

Tracklist:
01 – I Am The Sea (07:49)
02 – Oahu (04:19)
03 – Whoa (Always Been Without You) (07:22)
04 – Meet Your Maker (06:36)
05 – The Regal Bastard (12:22)
06 – Leave Me On These Waters (05:49)
07 – Honey I’m Home (03:02)
Bonus Tracks:
08 – Diva Time (04:52)
09 – The Lake Isle of Innisfree (03:43)

This translated review in English is an unadjusted translation from Dutch by Deepl

Nad Sylvan – The Regal Bastard

Nad Sylvan is one of the prog masters. This singer/multi-instrumentalist is sometimes a bit eccentric in his way of performing, but he is very passionate. ‘The Regal Bastard‘ is the last episode of a vampire trilogy. In this series, ‘Courting The Widow’ (2015) and ‘The Bride Said No‘ (2017) appeared earlier. The line-up of this last album is immense, and varies per song. That’s why I only mention bassist Jonas Reingold and drummer Nick D´Virgilio, they play in several songs. One day Nad wants to bring this trilogy to life on stage. To give you the atmosphere, I’ll discuss all the songs briefly.

I Am The Sea‘ is immediately intriguing. A number of sentences are half spoken, half sung. The backing vocals make a subtle but valuable contribution. When the volume in the music increases, all voices go along with it. Even without backing vocals, Nad of course knows how to impress with his versatile voice. In the played minor pieces, his voice sounds friendly, tender sometimes. At other times he produces a theatrical voice. Every now and then a touch of classical music is woven into the whole. The guitar playing is fantastic, and gives a bit of drama to the music. After that it continues rocking and imposing. The drums, here by Paul Mabury (That Sound), are impressive. This opening track is great!

The exceptional remains in ‘Oahu‘. The unusual music gives you the feeling that you have ended up in a fairy tale. The twists and turns are sometimes almost bizarre, but fascinating.
The sound is well distributed over the headphones, the sound quality is very good. The alternating number of layers is therefore brought into its rightful place.

After the fantastic first piece of ‘Whoa (Always Been Without You)‘, the sequel is a bit less surprising. The twists and turns flow into each other. The melody sticks in your head, the choral singing also contributes to that. The end is faded away, too bad.

The intro of ‘Meet Your Maker‘ has caught me. The number of details in the music is high, but you are not ‘overloaded’. Just before the end there is a cool turn to a small part played.

The Regal Bastard‘ starts very minimalistic. The low bass tones form a contrast with the lighter played music. The lighter music increases in volume while sparkling, creating an enchanting atmosphere. Light classical music is scattered through the whole picture. Sometimes this sounds together with light rocking elements. The tension in the music is beautifully built up. In this epic, you hear new things all the time.

Stacked voices give ‘Leave Me On These Waters‘ extra depth. Singing and music are quite sweet every now and then. The composition of the end is superior. The rock and background vocals make for a pleasant contrast in ‘Honey I’m Home‘. This instrumental track seems to fade away slowly. But it is a turnaround to a piece that contains piano playing. The end is tightly played.

In ‘Diva Time‘ the background is slightly sweet again. The music is quite quiet, but still slightly rocking. Singing and music are in harmony with each other.

The Lake Isle of Innisfree‘ is a calm track. With Nad’s warm voice and a whisper of music, the CD seems to end. Luckily, we can continue to enjoy an instrumental piece, after which this CD slowly goes down. This honorable end will come out even better on stage.

(89/100) (InsideOut Music)

Website: Nad Sylvan
Facebook: Nad Sylvan

Tracklist:
01 – I Am The Sea (07:49)
02 – Oahu (04:19)
03 – Whoa (Always Been Without You) (07:22)
04 – Meet Your Maker (06:36)
05 – The Regal Bastard (12:22)
06 – Leave Me On These Waters (05:49)
07 – Honey I’m Home (03:02)
Bonus Tracks:
08 – Diva Time (04:52)
09 – The Lake Isle of Innisfree (03:43)

2 gedachten over “Nad Sylvan – The Regal Bastard”

Please feel free to comment / Reacties zijn van harte welkom

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Under the latest Dutch reviews is an English translation made by DeepL
%d bloggers liken dit: