Baro prog-jets – Lucillo & Giada en Topic Würlenio

Baro prog-jets is een muzikaal project, de naam verraadt dat het hier om prog rock gaat. Zanger /multi-instrumentalist Alberto Molesini is de man achter dit project. Lucillo & Giada en Topic Würlenio bestaat uit 2 cd’s. Dit zijn twee ‘losse’ cd’s die elkaar dus niet opvolgen.
Lucillo & Giada is een conceptalbum, verdeeld over 4 scenes. De nummers lopen non-stop in elkaar over. Wel is er in het midden een stop, om zo een LP na te bootsen. De basis voor dit album werd al gelegd tussen 1977 en 1979, Alberto was toen nog erg jong. De songteksten zijn deels autobiografisch. Vanwege zijn jonge leeftijd toen, is het tijdsbestek van de autobiografie maar kort. Alberto mengt zijn levensverhaal met fantasie, daarom heeft het album de opzet van een sprookje. De teksten zijn bijna volledig in het Italiaans gezongen.

CD 1 Lucillo & Giada
Scena I’ bestaat uit drie delen. In het eerste deel, ‘Danza di Eden I’, is de muziek licht, dit vormt een prima contrast met het ritme dat even staccato is.
De meerdere laagjes muziek wisselen van hoeveelheid in dit korte instrumentaal openingsnummer. Je hoort de wending naar ‘Lamento’. Het eerste stuk is instrumentaal. Daarna hoor je even woordeloze zang, gevolgd door Italiaanse zang. Soms zijn er meerdere gestapelde stemmen. De klank van Alberto’s zang is vriendelijk. Dit sluit aan bij de muziek, die overigens ingewikkelder in elkaar zit dan in eerste instantie lijkt. Zo nu en dan is er een licht rockend stuk toegevoegd. Bovendien zijn er nogal wat details, die je lang niet allemaal hoort als je voor het eerst luistert.
De sfeer van ‘Se Vorrai’ is dromerig. De meerdere stemmen zijn van Alberto. De Italiaanse klanken en de kleur van de zang zijn in harmonie met de muziek. Als hij hoger zingt, wordt de kleur van zijn stem iets minder warm. Hij zingt niet alleen, hij speelt ook bas, gitaren en keyboards, het was dus een tijdrovende klus om alles om te nemen. In ‘Scena II’ is het geluid niet constant helder, terwijl de nummers dat wel verdienen. Hier speelt de mooie vrouw Giada een bijzondere rol in het leven van Lucillo. Na drama volgt er hoop. Na ‘Scene II’ wordt de LP denkbeeldig omgedraaid en is er een korte stilte voordat ‘Scena III’ van start gaat. ‘Danza di Eden II’ is anders van sfeer. Bovendien verandert deze soms door de wendingen. De pianoklanken zorgen op een gegeven moment voor een vleugje vrolijkheid.
In ’Our Fate Lies All Around the Universe’ is de zang helder. De Italiaanse zinnen worden afgewisseld met enkele zinnen in het Engels. De zang is soms gestapeld, en de muziek bevat leuke details.
Drum en bas geven ‘Ventiquattro Anziani (Scena IV)’ een gave start. Voordat je het in de gaten hebt, heeft de muziek er een paar laagjes bij gekregen. Gaaf gedaan! Op een gegeven moment worden de herhalingen iets te veel. Verder is dit een prima opgebouwd nummer, waar de woordeloze zang in terug komt die eerder ook te horen was. Het loopt fantastisch over naar de mysterieuze klanken van ‘Il Libro della Vita’. Daarna zij we aangekomen bij het laatste nummer: ‘Se Vorrai (il Ritorno). Elena Cipriani heeft een deel van de zang in dit rustige nummer. Het einde sterft mooi langzaam weg.

De tweede cd ‘Topic Würlenio’ is geen conceptalbum. De basis van hiervan componeerde Alberto tussen 1981 en 1983.

Eerst klinken de elektronische tonen van ‘Mosaico d’Uomo Intro’ wat licht, maar dat verandert naar zwaarder en laag. Dit geeft een merkwaardige maar toch aangename mengelmoes. In ‘Tracce di un’Avventura’ is het geluid niet echt mooi helder, dat komt vooral naar voren tijdens gitaarspel. Vette bas grooves worden opgevolgd door pianospel, maar klinken soms ook gelijktijdig. Dit nummer zit vol contrasten en heeft een mooi einde. Dergelijke contrasten horen we in meerdere nummers. Bovendien zijn er veel wendingen waarvan enkele zeer verrassend.
Topic Würlenio’ heeft een bijzonder intro, deze titeltrack kan nog alle kanten opgaan. Weer valt het bijzondere drumwerk positief op. Maar ook de andere helft dan de ritmesectie, de bas, is duidelijk hoorbaar, en lijken soms tegenstrijdig aan elkaar te zijn.
Ook hoog en laag zorgt voor contrast. Daarnaast gaat de zang soms tegen elkaar in. Alsof dat nog niet genoeg is zijn er een aantal onverwachte wendingen, en details te horen. Toch is alles prima in evenwicht. En ondanks de hoeveelheid luisterwerk die je voorgeschoteld krijgt, is het niet bombastisch.
Het einde vormt mooie overgang naar ‘Variazioni su “Chiare Gocce di Pioggia”. Na een korte stilte volgt het a capella intro van ‘Mosaico d’Uomo’.
De samenzang komt nog een keer terug en loopt mooi heen en weer in de koptelefoon. Even is er bijna een kakofonie aan muziek, daarmee leunt Baro prog-jets tegen de grens aan van net wel of net niet teveel. Het album heeft een mooi, strak einde.

De opzet van deze verschillende cd’s kan even voor wat verwarring zorgen. Ze vormen immers geen eenheid, maar hebben wel overlappingen qua stijl.
De ‘samenzang’ vormt niet altijd een gangbare, maar wel een herkenbare combinatie. De details in de muziek, ook die van akoestisch gitaar zit soms wat ingeklemd tussen de rest van de instrumenten. Je hoort veel hoge keyboard tonen, al dan niet in samen met lage tonen. De tegenstellingen zijn niet alleen in hoog/laag. De contrasten zijn er ook in het ritme. Dit geeft een extra proggy twist in de toch al progressieve opzet. Deze albums zullen waarschijnlijk wel even moeten groeien.

(77/100) (Andromeda Relix)

Website: Baro prog-jets

Facebook: Baro prog-jets

Tracklist cd 1 Lucillo & Giada:
Scena I
01 – Danza di Eden I
02 – Lamento
03 – Se Vorrai

Scena II
04 – L’Inganno di Giada
05 – Nel Polo di Eden
06 – Il Codice dell’Armonia

Scena III
07 – Danza di Eden II
08 – Our Fate Lies All Around the Universe

Scena IV
09 – I Ventiquattro Anziani (includes “The Clever Knife”)
10 – Il Libro della Vita
11 – Se Vorrai (il Ritorno

Line-Up:
Alberto Molesini: zang, bas, keyboards en gitaren

Gast muzikanten:
Gigi Murari: drums
Massimo Basaglia: gitaar in 8, 9, 10
Paolo Zanella: elektrische piano solo in 8
Elena Cipriani: zang in 11

Tracklist Cd 2 Topic Würlenio:
01 – Mosaico d’Uomo Intro (1:50)
02 – Tracce di un’Avventura (5:33)
03 – Ach the Stomach Contraction (8:00) Veleno-Megalopoli- Morirò?
04 – Dialogo (6:49)
05 – Chiare Gocce di Pioggia (5:35)
06 – Attesa (7:34)
07 – Topic Würlenio (6:09)
08 – Variazioni su “Chiare Gocce di Pioggia” (2:08)
09 – Mosaico d’Uomo (8:13)

Line-Up:
Alberto Molesini:zang, bas, gitaren, keyboard programming
Gigi Murari: drums, hoge zang in 9
Paolo Zanella: piano in 2-4-9
Nicola Rotta: ritmisch gitaar in 2-6-9, laatste lead in 9
Titta Donato: lead guitar in 2
Massimo Basaglia: gitaar in 4

This translated review in English is an unadjusted translation from Dutch by Deepl

Baro prog-jets – Lucillo & Giada en Topic Würlenio

Baro prog-jets is a musical project, the name of the project shows that this is about prog rock. Singer/multi-instrumentalist Alberto Molesini is the man behind this project. Lucillo & Giada and Topic Würlenio consists of 2 cd’s. These are two ‘separate’ CD’s that don’t follow each other.
Lucillo & Giada is a concept album, divided into 4 scenes. The songs merge into each other non-stop. There is a stop in the middle, to imitate an LP. The basis for this album was laid between 1977 and 1979, Alberto was still very young. The lyrics are partly autobiographical. Because of his young age then, the time frame of autobiography is only short. Alberto mixes his life story with fantasy, which is why the album is set up as a fairy tale. The lyrics are sung almost entirely in Italian.

CD 1 Lucillo & Giada
Scena I‘ consists of three parts. In the first movement, ‘Danza di Eden I’, the music is light, which forms a fine contrast with the rhythm that is equally staccato.
The multiple layers of music alternate in this short instrumental opening song. You can hear the turn to ‘Lamento‘. The first piece is instrumental. Then you hear equally wordless singing, followed by Italian singing. Sometimes there are several stacked voices. The sound of Alberto’s singing is friendly. This is in line with the music, which is more complicated than it seems at first sight. Every now and then a light rocking piece has been added. Moreover, there are quite a few details, which you won’t hear when you first listen.
The atmosphere of ‘Se Vorrai‘ is dreamy. The multiple voices are from Alberto. The Italian sounds and the color of the vocals are in harmony with the music. When he sings higher, the colour of his voice becomes slightly less warm. Not only does he sing, he also plays bass, guitars and keyboards, so it was a time-consuming job to take on everything. In ‘Scena II‘ the sound is not constantly clear, while the songs deserve it. Here the beautiful woman Giada plays a special role in Lucillo’s life. After drama there is hope. After ‘Scene II‘ the LP is turned around and there is a short silence before ‘Scena III‘ starts. Danza di Eden II’ has a different atmosphere. Moreover, it sometimes changes because of the twists and turns. The piano sounds at a certain moment provide a touch of cheerfulness.
In ‘Our Fate Lies All Around the Universe‘ the vocals are clear. The Italian sentences are alternated with a few sentences in English. The vocals are sometimes stacked, and the music contains nice details.
Drum and bass give ‘Ventiquattro Anziani (Scena IV)‘ a cool start. Before you know it, the music has been given a few more layers. Well done! At a certain moment the repetitions become a bit too much. Furthermore, this is a very well-constructed song, which contains the wordless vocals that you could hear earlier. It is a fantastic transition to the mysterious sounds of ‘Il Libro della Vita‘. Then we arrived at the last song: ‘Se Vorrai (il Ritorno). Elena Cipriani has some of the vocals in this quiet song. The end is slowly dying away.

The second CD ‘Topic Würlenio‘ is not a concept album. Alberto composed the basis of this between 1981 and 1983.

At first the electronic tones of ‘Mosaico d’Uomo Intro‘ sound a little light, but that changes to heavier and lower. This gives a remarkable yet pleasant mixture. In ‘Tracce di un’Avventura‘ the sound is not very bright, that is especially evident during guitar playing. Fat bass grooves are followed by piano playing, but sometimes sound simultaneously. This song is full of contrasts and has a nice ending. Such contrasts can be heard in several songs. Moreover, there are many twists and turns, some of which are very surprising.
Topic Würlenio‘ has a special intro, this title track can go in all directions. Again the special drumming is positive. But also the other half of the rhythm section, the bass, is clearly audible, and sometimes seem to be contradictory to each other.
High and low also provide contrast. In addition, the vocals sometimes go against each other. As if that isn’t enough, there are a number of unexpected turns, and details to be heard. Still, everything is well balanced. And despite the amount of listening work you are offered, it is not bombastic.
The end is a nice transition to ‘Variazioni su “Chiare Gocce di Pioggia”. After a short silence follows the a capella intro of ‘Mosaico d’Uomo‘.
The harmony song comes back again and runs nicely back and forth in the headphones. For a moment there is almost a cacophony of music, so Baro prog-jets is nearby the border of too much/not too much. The album has a nice, tight ending.

The design of these different CDs can cause some confusion. After all, they do not form a unity, but they do have overlaps in style.
The ‘harmony singing’ is not always a common, but a recognizable combination. The details in the music, also that of acoustic guitar, are sometimes stuck between the rest of the instruments. You can hear a lot of high keyboard tones, whether or not in combination with low tones. The opposites are not only in high/low. The contrasts are also in the rhythm. This gives an extra proggy twist in the already progressive setup. These albums will probably have to grow a bit.

(77/100) (Andromeda Relix)

Website: Baro prog-jets

Facebook: Baro prog-jets

Tracklist cd 1 Lucillo & Giada:
Scena I
01 – Danza di Eden I
02 – Lamento
03 – Se Vorrai

Scena II
04 – L’Inganno di Giada
05 – Nel Polo di Eden
06 – Il Codice dell’Armonia

Scena III
07 – Danza di Eden II
08 – Our Fate Lies All Around the Universe

Scena IV
09 – I Ventiquattro Anziani (includes “The Clever Knife”)
10 – Il Libro della Vita
11 – Se Vorrai (il Ritorno

Line-Up cd 1:
Alberto Molesini: vocals, bass, most keyboards and guitars

Guests:
Gigi Murari: drums
Massimo Basaglia: some guitars in 8, 9, 10
Paolo Zanella: electric piano solo in 8
Elena Cipriani: vocals in 11

Tracklist Cd 2 Topic Würlenio:
01 – Mosaico d’Uomo Intro (1:50)
02 – Tracce di un’Avventura (5:33)
03 – Ach the Stomach Contraction (8:00) Veleno-Megalopoli- Morirò?
04 – Dialogo (6:49)
05 – Chiare Gocce di Pioggia (5:35)
06 – Attesa (7:34)
07 – Topic Würlenio (6:09)
08 – Variazioni su “Chiare Gocce di Pioggia” (2:08)
09 – Mosaico d’Uomo (8:13)

Line-Up cd 2:
Alberto Molesini: lead and backing vocals, bass, guitars, keyboard programming
Gigi Murari: drums, hi pitch voice in 9
Paolo Zanella: piano in 2-4-9
Nicola Rotta: rhythm guitar in 2-6-9, last lead in 9
Titta Donato: lead guitar in 2
Massimo Basaglia: some lead guitars in 4

Please feel free to comment / Reacties zijn van harte welkom

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Under the latest Dutch reviews is an English translation made by DeepL
%d bloggers liken dit: