Andreas Aase – Fir

Even geleden kreeg ik het album ‘Fir’ cadeau. Zodat ik kennis kan maken met de muziek van Andreas Aase, een Noorse multi gitarist. Dit album komt uit 2015, dus te oud om er een recensie over te schrijven. Toch wil ik dit album onder de aandacht brengen. Op ‘Fir’ hoor je op folk gebaseerde muziek, doorspekt met improvisaties. Hierdoor ontstaan niet allerdaagse combinaties. Net als ieder genre is ook de folk heel breed.Daarom heb ik amper een idee van wat ik kan verwachten. ‘Foho’ blijkt heel rustig akoestisch gitaarspel te bevatten, geheel solo. Het geluid hiervan klinkt mooi helder. De muziek kabbelt vriendelijk voort.Het gitaarspel in ‘Springleiker’ wordt ondersteund door enkele lage tonen uit de bas van jazzmuzikant/componist Mats Eilertsen. Het drumstel, zacht bespeeld door Steinar Krokstad, klinkt op de achtergrond. Bovendien hoor je ook subtiele tonen van piano. Gespeeld door jazzpianist/componist Espen Berg.Hoewel er tussen de nummers kleine pauzes zijn, lopen ze min of meer toch in elkaar over. Het voelt als een rustig geheel. De zachtaardige folk elementen zijn het voornaamste. Natuurlijk zijn er in diverse nummers jazzinvloeden toegevoegd. Het geheel blijft grotendeels in dezelfde, kalme sfeer. ‘Gropen’ heeft een vleugje meer tempo en volume. Echter de balans tussen de instrumenten onderling blijft.

In ‘Jess‘ is de tegenstelling tussen het rustige piano spel met het snellere gitaarspel en de percussie (Kenneth Ekornes) verrassend. Ook sommige details zijn boeiend. Dit nummer bevat iets te veel herhalingen om te blijven boeien.

De composities op ‘Fir’ zitten veel ingewikkelder in elkaar dan je in eerste instantie denkt. Dit is een instrumentaal en tijdloos album, prima geschikt om zo’n drie kwartier te chillen. Je hoort duidelijk dat Andreas diverse gitaren bespeelt. Voor de liefhebbers: je hoort o.a een bariton gitaar en een mandola. Laat je meevoeren in deze aangename flow, en geniet van deze rustige muziek.

Website: Andreas Aase

Facebook: Andreas Aase

2 gedachten over “Andreas Aase – Fir”