The psychedelic ensemble blijft een anonieme verhalenverteller

The Psychedelic Ensemble, kortweg TPE, is een pseudoniem. Deze muzikant zit al zo’n 35 jaar in het vak. Hij heeft vaak opgetreden, is multi instrumentalist, schrijft en componeert. Hij heeft veel prijzen gewonnen, ondermeer ruim 20 ASCAP awards. In 2009 kwam zijn debuutalbum onder zijn pseudoniem uit. Dit album werd genomineerd als Beste Debuut Album van ProgAwards en werd wereldwijd goed ontvangen. Rockmuzine had een geheimzinnige ontmoeting met deze intrigerende muzikant, waarbij hij alle tijd kreeg…

Anonimiteit
“In mijn tienerjaren ben ik naar prog.rock gaan luisteren, naar Yes en ELP”, verklaart TPE, “Ik voelde me meteen aangetrokken door de prog. In één klap had ik de muziek gevonden waar ik mij ei in kwijt kon met mijn opleiding in klassieke muziek. Bovendien was ik, om dezelfde reden, aangetrokken tot de fusion. Ik weet dat door ik mijn anonimiteit (dus ook door het ontbreken van een image van een band) minder ‘populair’ ben. Maar ik wil dat mensen naar mijn muziek luisteren om de muziek zelf. Wat doet het er toe wie ik ben?? Het gaat toch om de muziek? Er zijn fantastische radio stations die progressieve muziek promoten. Ik hou van the House of Prog, Friday Night Progressive, the Prog Mill, en the International Prog Rock Show. Deze stations maken goede reclame voor de hedendaagse prog.rock.”

Samenwerken 
“In mijn carrière heb ik met veel verschillende mensen samen gewerkt. Graag zou ik nog samen willen werken met Derek Trucks, de gitarist van de Allman Brothers. Hij is één van de beste gitaristen. Ook zou ik graag samen willen werken met Alphonse Mouzon. Ik hield van zijn manier van drummen met o.a. het vroegere Weather Report.
Over Weather Report gesproken: ik heb altijd de wens gehad om samen te kunnen werken met Joe Zawinul. De manier waarop hij de synthesizer bespeelde was geweldig. Helaas.. is hij al overleden.”

“Het is moeilijk te zeggen wat zelf mijn favoriete instrument is. Het ligt aan mijn stemming. Ik hou er van om op een oude piano te spelen. En ik ben erg gecharmeerd van akoestisch gitaar. Ook hou ik van de sound van de cello. Dit instrument wil ik graag leren spelen. Misschien ga ik dit verwezenlijken.

Inspiratie
“Ik haal mijn inspiratie niet uit de standaard dingen zoals liefde, het verleden, ervaringen uit het leven e.d. De inspiratie van het album The Art Of Madness komt bijvoorbeeld van schilderijen die ik zag.
Bovendien haal ik mijn inspiratie uit de manier waarop ik denk hoe ik gaan groeien als componist en muzikant. Ik stel mezelf doelen, dat inspireert me.”

Sunstone
“Een paar jaar geleden las ik in New York Times een artikel over de ontdekking van een ‘sunstone’ die werd gevonden tussen navigatie werktuigen in een viking-scheepswrak. In de oude folklore verhalen wordt al gesproken over deze sunstones. Een soort transparante kristal om ook bij slechte weersomstandigheden op zee te kunnen navigeren. Pas een paar jaar geleden is het wetenschappelijk bewezen dat deze stenen zelfs in het donker de zon kunnen lokaliseren. Het idee dat iemand de zon kan zien, ook al is de zon achter de horizon, alleen door in een steen te kijken, fascineerde mij. Toen dacht ik: ‘Stel dat iemand een vloek over die steen uitroept, en zo een verkeerd beeld geeft van de stand van de zon’. Allerlei gedachten tuimelden door mijn hoofd. Het concept voor een nieuw album was geboren.”

“Ik bedacht een verhaal waarin een gemene nimf haar vloek uitspreekt over bepaalde stenen. Zo is het nummer ‘The Sunstone’ ontstaan. ‘The Siren’s spell’ is er een logisch vervolg op. Deze boosaardige nimf leeft op een eiland en lokt zeevaarders met haar schoonheid en mooie stem naar haar eiland. Als ze haar eiland bereiken, blijkt haar betovering hun ondergang te zijn. Natuurlijk hoort ‘The Storm’ in het verhaal. De boosaardige nimf heeft een storm gecreëerd met de bedoeling het schip te laten zinken. In dit nummer speelt een goede vriend van mij elektrisch viool. Hij heeft een lange en succesvolle carrière opgebouwd in de klassieke muziek. Ook heeft hij op veel albums meegewerkt van ELO, Led Zeppelin en Rod Steward. Hij kan sneller spelen dan wie dan ook. Ik wilde hem op een leuke manier uitdagen en een duel aan gaan in dit nummer. We hebben allebei verdomd snel gespeeld!!”

Muziek schrijven en opnemen
“Als ik de inspiratie heb, dan begin ik als volgt: Ik heb een idee hoe het moet klinken en dan begin ik de details van gitaar of keyboard uit te werken, dat is de basis. Als deze af is ga ik verder en omdat ik een eigen studio aan huis heb, kan ik opnemen wanneer ik wil. Ik begin met het eerste nummer kies als eerste bijvoorbeeld gitaar. Ik schakel over op andere instrumenten en voeg de bas en keyboard toe zonder vaste volgorde van welk instrument ik het eerst opneem. Mijn studio gebruik ik ook om mijn muziek verder uit te werken na het opnemen. Dus mijn studio is ook mijn repetitieruimte. Er zijn heel wat takes nodig voordat ik tevreden ben!”

“Als ik alles opgenomen heb, kies ik een thema van een nummer en ga het uitwerken om te componeren voor het orkest, het originele thema probeer ik te veranderen in iets nieuws. Zo blijf ik de muziek ontwikkelen en nieuwe thema’s toevoegen. Toen ik bijna klaar was heb ik contact opgenomen met dirigent Jonathan Roberts. We hebben uitgebreid gepraat over alles: de balans in het orkest, hoe we het beste welke sectie op konden nemen e.d.”

The-sunstone-achterkant
Artwork

“Het artwork is gemaakt door Sam Del Russi. Al eerder werkten we samen voor mijn tweede album The Myth Of Dying en voor het 3e album The Dream Of  The Magic Jongleur. Dit artwork is uitgeroepen tot het beste artwork door Gert Hulshof van DPRP. Sam is een enorme fan van progressieve muziek en voor mij daarom een logische keuze om weer met hem samen te werken. Ik heb dagelijks contact gehad met hem want het artwork moet het hele concept omvatten. Op de cover staat daarom de mooie, maar boosaardige nimf. Ze betovert het schip en storm creëert een storm. De schedel op de achterkant van het boekje wijst er op dat haar betovering de ondergang is van de zeevaarders.”

Het album ‘The Sunstone’ bevat progressieve rock, symfonische rock, jazz, fusion en klassieke stijlen en is te koop via de website van de band.

CD recensie is hier te lezen.

Please feel free to comment / Reacties zijn van harte welkom

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: